دستور پخت کوکوی سبزی مجلسی

کوکوی سبزی مجلسی

کوکو سبزی یا زرشک و جعفری
کوکو سبزی یکی از غذاهای معروف و پطر طرفدار ایرانی است که به عنوان یک غذای ارزان و فوری بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. امروز با دو اموزش کامل طرز تهیه کوکو سبزی همراه شما عزیزان هستیم . برای مطالعه این آموزش ها با مردمی ترین همراه باشید.


دستور اول

مواد لازم کوکو سبزی 

سبزی کوکو    ۵۰۰ گرم
تخم مرغ    ۲ عدد
زرشک    ۱ قاشق سوپخوری
گردو    ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع    به میزان لازم
زردچوبه    به میزان لازم
فلفل سیاه    به میزان لازم
نمک    به میزان لازم

کوکو سبزی با گردو و زرشک

  طرز تهیه کوکو سبزی

 پس از شستشوی سبزی کوکویی آنرا به صورت ریز خرد می کنیم. پس از خرد کردن سبزی آنرا به همراه مقداری روغن داخل یک تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند سپس آنرا کنار می گذاریم تا کمی سرد شود.
تخم مرغ ها را در یک ظرف جدا می شکنیم و پس از اینکه تخم مرغ ها را خوب مخلوط کردیم نمک ، فلفل سیاه و مقداری زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم.
گردو را خرد می کنیم و به همراه زرشک به تخم مرغ ها اضافه می کنیم. مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در این مرحله سبزی کوکویی را اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا منسجم شوند.

در این مرحله مایه کوکو سبزی اماده است و باید انرا سرخ کنیم. یک تابه مناسب با حجم مایه کوکو روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم.
پس از اینکه روغن داغ شد مایه کوکو سبزی را داخل تابه می ریزیم و سطح آنرا صاف می کنیم تا  به صورت یکدست سرخ شود. پس از سرخ شدن سمت پایینی کوکو ، آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود.

پی نوشت : سبزی کوکویی متشکل از سبزی های معطری مثل گشنیز ، ریحان ، ترخون ، پیازچه ، تره ، جعفری و شوید است.

دستور دوم

مواد لازم

  • تخم مرغ ۲ تا ۳ عدد
  • گردو ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم
  • زرشک ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه

ابتدا سبزی کوکویی را بشویید سپس آنرا آبکشی کنید و اجازه دهید آب اضافی اش برود. در ادامه سبزی را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید.
اجازه دهید روغن کمی داغ شود سپس سبزی کوکویی را که به صورت ساطوری خرد کرده بودید به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سبزی سرخ شود. میزان سرخ کردن سبزی به خودتان بستگی دارد و می توانید آنرا فقط کمی تفت دهید تا آب سبزیجات تبخیر شود.
در این مرحله هر چقدر سبزی را بیشتر تفت بدهید در پایان پخت ، کوکو سبزی شما رنگش تیره تر خواهد شد. پس از اینکه سبزی را به میزان دلخواه تفت دادید آنرا از تابه خارج کنید و کنار بگذارید تا دمای سبزی پایین بیاید و کمی خنک شود.
در مرحله بعدی یک کاسه مناسب انتخاب کنید و تخم مرغ ها را در کاسه بشکنید ، در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه کنید و تخم مرغ ها را خوب مخلوط کنید تا با ادویه ها کاملا یکدست شوند.
کوکو سبزی به صورت ساده حاوی زرشک و گردو نیست ولی اگر می خواهید یک کوکو سبزی مجلسی و خاص تهیه کنید حتما گردو و زرشک را اضافه کنید. مغز گردوها را خرد کنید و به همراه زرشک به تخم مرغ ها اضافه کنید.
پس از اینکه سبزی کوکویی خنک شد آنرا به تخم مرغ ها اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. پس از اینکه مایه کوکو سبزی آماده شد باید آنرا سرخ کنید ، برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.
مقداری روغن مایع داخل تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود سپس مایه کوکو سبزی را داخل تابه بریزید و با پشت قاشق آنرا صاف کنید به صورتی که در تمام قسمت های تابه با ضخامت یکسان و یک اندازه پخش شود.
اجازه دهید قسمت زیرین کوکو سبزی سرخ شود سپس آنرا به ۴ قسمت تقسیم کنید و به آرامی برگردانید. پس از اینکه سمت دیگر کوکو سرخ شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی و نان سرو کنید.

منابع :

دستور پخت کوکو سبزی از سایت پارسی دی

Comments